Posts Tagged ‘tradycja’

Rozwój urbanistyczny polskich miast

Każde większe miasto chce przyciągać do siebie nowych mieszkańców. Wybór nowego miejsca zamieszkania często zależy od miejsc pracy, ale nie tylko. Polacy dużą uwagę zwracają też na wielkość miasta, jego rozrywki oraz całą budowę urbanistyczną. Przestrzenne zagospodarowanie dużych miast często ma dwie strony medalu. Z jednej strony nie ma możliwości rozbudowy dużych centrów miast, z powodu na przedwojenne budowle, które mają charakterystyczny styl i konstrukcję. Z drugiej strony ludzie stawiają na nowoczesność, którą często można zauważyć na terenach podmiejskich, czyli tam gdzie niby miasto się kończy, choć to wcale nie prawda. Mieszkanie na obrzeżach miast jest obecnie bardzo popularne, zwłaszcza dla osób o niskiej aktywności zawodowej oraz o aktywności zawodowej na najwyższym stopniu. Czyli najczęściej są to osoby emerytowane, lub młode – takie, które stać na wybudowanie własnego domu. Każde polskie miasto rozbudowuje się na swój sposób łącząc tradycję z nowoczesnością. Dzięki temu architektura przedwojenna wciąż jest obecna.

Zagospodarowanie przestrzenne współczesnych miast

Żyjemy w czasach, w których wszystko się zmienia. Zmienia się tempo życia. Zmienia się jakość i poziom życia. Miasta zmieniają się razem z nami. Z jednej strony starając się nam wszystko ułatwiać, przyspieszyć nasze działanie, z drugiej zaś strony próbują nas okiełznać. Coraz więcej samochodów, coraz więcej biur i sklepów, coraz więcej ludzi w miastach. Urbanistyka miast musi podążać za tym trendem i z tego co widać za oknami – udaje się to w pewnym stopniu. Coraz ściślej zabudowane centra miast, które pną się w górę (biura, mieszkania, sklepy), ale też i w dół (wielopoziomowe – podziemne parkingi). Ścisłe centra coraz rzadziej pozwalają nam na jazdę samochodem. Wąskie uliczki, często jednokierunkowe, wzmożony ruch pieszych i praktycznie brak miejsc parkingowych. To zmusza nas do przyjęcia zachodniego stylu urbanistyki, gdzie w centrum jest takie nagromadzenie budynków, że ruch samochodowy jest całkowicie wstrzymany, za to rozwinięta jest doskonała wręcz komunikacja miejska, zaś większość aut zostaje na parkingach podmiejskich lub pod domami, które coraz częściej usytuowane są na obrzeżach miast.